Kantarell/köttfärspaj

Jag hittade ett recept på kantarellpaj igår, som vi testade idag.
Darlingen gjorde allt. Han är allt bra underbar min Darling!

Ingredienser

100 gram margarin el smör
4 tsk bakpulver
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
3 dl mjölk

Fyllning

500 gram kantareller eller annan svamp
400 gram nöt-, fläsk- eller blandfärs
1 st gul lök ,hackad
1 msk olja
3 st ägg
2.5 dl grädde (valfri procent men kokbar)
1 dl creme fraiche
1 dl riven ost

Gör så här

  1. Blanda vetemjölet med bakpulvret. Lägg i rumstemprerad margarin/smör och blanda.
  2. Tillsätt salt och mjölk, och knåda till en smidigt deg.
  3. Degen behöver inte vila, utan man kan kavla ut den på en gång till önskad storlek och tjocklek.
  4. Receptet räcker för två pajformer eller för en långpanna.
  5. Fräs den hackade löken i lite olja. Tillsätt färsen och bryn den en kort stund.
  6. Till sist lägg i svamp, lite vatten och kryddor efter smak och låt putra på svag värme tills allt vatten är borta.
  7. Bred ut fyllningen i pajskalet.
  8. Blanda ihop äggen, grädde, lite creme fraiche. Häll över färsen. Strö över den rivna osten.
  9. Grädda i ca. 30 min på 200 grader. Smaklig måltid :))


     


    Det var underbart gott! Receptet hittar ni här:)

Postat av: Darlingen

Måste ju erkänna att jag e nådigt sugen på att pröva denna paj. Får bli till frukost när jag kommer hem =)

2009-09-09 @ 00:02:33
Postat av: mellenofsweden ([email protected])

Sv: ååååh vad gott de där såg ut :D MUMS

2009-09-09 @ 10:05:16
URL: http://mellenofsweden.blogg.se/
Postat av: Carolina

Åh så gott det låter!! Tävla om en amningströja från Boob hos mig - även om man inte ammar så kan det ju bli en fin present eller varför inte ha den själv under en kofta eller så - de är ju ursköna! KRAM

2009-09-09 @ 10:18:39
URL: http://www.carolina1979.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0