Amning

Hejhej hallå dagboken;)

Idag tänkte jag ventilera lite om amning.


Jag helammade Oliwer tills han var fyra månader. Han fick aldrig någon ersättning, det var bara bröstmjölk. Vid fyra månaders ålder fick han börja med små smakportioner. Han slutade amma självmant en natt när han var sju månader. Det var med blandade känslor som jag slutade. Jag hade tänkt att amma några månader till, men samtidigt så var det skönt att det var han som slutade så slapp jag vara "the bad guy".

Towa helammas nu och tanken är att hon oxå kommer få testa lite mat när hon blir fyra månader.


Nu till det jobbiga. Jag hatar att sova med sportbh. Jag hatar att vakna av att det har läckt. Det är bättre nu när tuttarna har "anpassats" efter hur mycket Towa äter, men det händer ändå ibland att det läcker.



Hur länge ammade Du ditt barn?





Min stora kille när vi bakade pepparkakor :)






Min lilla tjej :)

Postat av: Madde / Mamma och blivande fröken

Ammade i sex månader, ammade väl helt i 2-3 någonting sen provade jag lite tillägg och smakisar. Jag gillade aldrig att amma, hade rejäla problem med amningen minns det med fasa. :S

2011-12-09 @ 11:17:49
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: tezza

ellen ammade jag helt i typ 6-7 veckor. men jag ammade henne i 3 månder innn min mjölk tog slut.

albin ammade jag i 3 veckor, plus att jag gv ersättning, sen märkte jag att han inte blev mätt så sen dess har vi kört på ersättning och nu välling.

kram

2011-12-09 @ 12:11:36
Postat av: Sofie

Hugo ville aldrig ta bröstet vilket jag tyckte var väkdigt tråkigt...leah ammade jag i tre månader sen ville inte fröken mer. Men det har fungerat bra med flaska också som tur är:-) alla är olika men min plan med båda var att lyckas amma i ett halvår i alla fall. Men men det blir inte alltid som man tänkt sig:-)

2011-12-09 @ 12:14:26
URL: http://www.zouphie.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag ammade i 14 månader innan det rann ut i snaden, hade han velat amma längre och det funkat hade jag lätt fortsatt ett tag till. Håller med att läckagen var skitjobbiga och inte är det nån hit å sova med bh, men det är ju bara en viss period så jag stod ut :) Så himla bekväm tyckte jag iaf att det var, man hade alltid mat/mellanmål/tröst med sig och det var jobbigt när han började äta mat att man måste planera så mycket när man skulle bort nånstans - i-landsproblem men ändå ;)

2011-12-09 @ 12:18:33
URL: http://max.vetterberg.com
Postat av: Carro

Jag hade stora problem med amningen i början. Bröstvårtorna (framförallt den ena) fick djupa sår och det blödde vid varje mattillfälle. Jag ville gärna amma och körde därmed på (gav aldrig ersättning eller liknande) och efter 3 månader vände det och blev istället en underbar upplevelse. Vid 4 månader fick hon smakisar men det fick ett snabbt slut 2 månader senare då tänderna bråkade och hon vägrade bli matad. Sedan den dagen har hon ätit själv och därmed inte fått i sig så mycket. Försökte med välling och vid 8-9 månader accepterade hon äntligen det vilket gjorde att jag gick fram att mer eller mindre helamma till att delamma.. Nu äter hon bra (själv) och får välling. Delammar fortfarande, på nätterna mest. Hon är idag lite drygt 10,5 månad..

2011-12-09 @ 12:22:21
URL: http://thep3npushers.blogspot.com
Postat av: Stina

Jag ammade Lara i tre månader, dock bara helt i 1,5 månad, tyckte det var fruktansvärt hela tiden och hade helst slutat dag 1! Grymma sår på bröstvårtorna och kände mig nästan äcklad över att behöva slänga fram tuttarna överallt. För oss har det funkat bra, Lara visar ännu inga tecken på några allergier, har bara haft feber efter vaccinationer och har alltid tagit flaskan så för min del var det rätt att sluta tidigt.

2011-12-09 @ 12:46:35
Postat av: Lisa

Storebror är snart 4 år och ammar fortfarande. Mellanbror som är 2,5 år nu slutade amma när han var ett år. Lillebror som snart blir ett år ammas fortfarande och vi har inga planer på att sluta. Jag tycker det är praktiskt och mysigt att amma men alla är vi olika och ska respekteras för det.

2011-12-09 @ 21:11:21
URL: http://hurskaviorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0