Dialekter

Det här med dialekter tycker jag är skoj. Jag skulle gärna prata någon härlig
dialekt, men min dialekt räknas som rikssvenska, vilket är väldigt tråkigt. Den är lite Stockholmska
över den, men inte med alla E, och sen låter den nog lite gnälligare. Ja, som tv-folket pratar ungefär.

Det var min kompis Ninas pojkvän som frågade henne
 -Varför pratar alla dina kompisar så konstigt? (Han menade
att alla hennes Sörmländska kompisar pratade på ett konstigt sätt, han själv är från Sthlm ursprungligen)
Jag som inte kunde vara tyst svarar
-Jo, vi pratar rikssvenska, du kanske har hört den dialekten
någon gång på TV, eller radio". Då blev han tyst. Hahaha! Kommer du ihåg det Nina?


Rikssvenska är tråkigt. Jag skulle vilja prata norrländska. Det är en så lugn och harmonisk dialekt.

Jag kom att tänka på det när jag läste någons blogg, jag läser ju alla på "min" dialekt, men vad pratar
ni för dialekt egentligen?
Var kommer ni ifrån?


När man som jag, jobbar på en flygplats så får man prata med väldigt många människor, väldigt många
språk, och väldigt många dialekter, man får se det senaste i väskväg, och det senaste i barnvagnsväg.
Man får se de fulaste kläderna man någonsin har sett i sitt liv, de fulaste hattarna och de fulaste skorna.
Men det är så himla skoj att jobba med människor
. Det kan vara någon som är så himla trög så att man
bara vill skratta, (vilket man så klart inte kan), men man får hjälpa människor, och det betyder massor för mig.
Att göra de glada. Självklart får man många fiender med.
Folk anser inte att de har gjort något fel, utan ofta så är det vi i personalen som är den felande länken.

Att de precis har köpt massa vätskor som de inte får ha med sig, det är mitt fel, jag som flygplatskontrollant. (Alltså
jobbar jag i säkerhetskontrollen på en flygplats, för er som inte visste;))

Det är alltid bra att skylla på någon annan;)

Nu har jag "pratat" av mig lite på min gnälliga rikssvenska;)
Världens gulligaste sambo har hyrt Wallander- Hämnden. Så nu blir det film.

Sov gott sen, alla söta;)

Postat av: Elin (Edvinsmamma)

Måste vara roligt att jobba på en flygplats! :)



Jag skulle nog sätta mig i facket "rikssvenska" jag med...men när man far någon annanstans så hör jag att jag pratar med norrlänska än vad jag tror att jag gör... ;)



Kram

2009-05-30 @ 09:34:25
URL: http://edvinsmamma.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja visst var den fin:) Den gamla vagnen vi hade var en nowalex, en kombivagn. Vet flera som har haft såna och vissa har varit helnöjda medans andra, som vi då, haft problem med dem... Det var en bra vagn så men det var ju visa detaljer på den som man märkte var lite "billigare gjort" än tex på den här vagnen vi köpte nu. Tack för tipset förresten:) När du skrev att ni hade en sådan så då gick jag in på emmaljungas hemsida för att läsa om den och då bara: "Ja en sådan vagn är det ju vi ska ha!":) haha och Hugo älskar den också och det är ju det viktigaste:)



Ha en jättebra dag!

Kramar

2009-05-30 @ 10:41:14
URL: http://www.zouphie.blogspot.com
Postat av: tezza

kul med dialekter.. pratar rikssvenska jag med... född och upväxt i oxelösund/nyköping..

ja det måste vara ett rätt intressant jobb i säkerhetskontrollen... kram

2009-05-31 @ 10:19:28
Postat av: Carolina

Här är en med den göteborgska dialekten. kram

2009-05-31 @ 17:40:01
URL: http://carolina1979.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0