Nån som kan hjälpa?

Jag har försökt att ta lite kort med min nya kamera (Nikon D40), men det blir ju bara oskarpt?
Ni som har en sån eller en liknande, kan ni hjälpa mig?

Det är en knapp som man kan vrida på till A eller M på objektivet. När det står på
A borde det ju vara automatiskt? M borde betyda manuellt?
När den står på A går det inte att ta kort alls, och när det står på M funkar det att knäppa
kort, men det blir inte skarpt...!

Vad göra?
HJÄLP!



Postat av: Teresa

M och A som sitter på bjektivet?

Ja, om du har på A så är det autofokus och då ska du se till att kameran är inställd så att det är tre (?) olika fokuspunkter.

Om du har den inställd på M är det manuellt läge och då får du givetvis vrida lite på objektivet för att ställa in skärpan i samband med att du fotograferar. Du vet ju hur man zoomar? D gör precis likadant med skärpan.

2009-04-22 @ 20:44:14
URL: http://www.alltforforaldrar.se/tumadre
Postat av: Tess trött tokig morsa

jag har nikon d40 fråga på om du behöver veta något

2009-04-22 @ 22:15:38
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: Tess trött tokig morsa

tyvärr går inte bilden att få upp på skärmen utan bara att vänja sej titta i de lilla hålet tills du lärt dej kameran och kan sikta utan att titta.

både M,A är inställningslägen A är förvisso automatik men ett förinställt program men inte så att du kan räkna de som automatik.

utan auto programmen som funkar enklast är den som det står AUTO då kommer blixten oftast med men den "under AUTO" den med en blixt och ett sträck över är samma inställning på men utan blixt dom är lättare att använda om man är amatör tills man lärt sej hur allt ska ställas in etc...

förstår du vad jag menar?

är själv inte jätte haj mej Jimmy min sambos lillebror pluggar till fotograf så han kan "allt" om de skulle vara något

2009-04-22 @ 23:04:26
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: Agnieszka

Ta med kameran till oss någon dag så kan magnus hjälpa dig=)

Eller så kommer vi till er!

kramar

2009-04-23 @ 21:23:57
URL: http://agnieszka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0