Han eller Honom

Jag måste bara fråga, lär man sig inte vad det är för skillnad på "han" och "honom" nu för tiden i skolan?

När jag gick i skolan lärde man sig en klar skillnad på dessa två ord och betydelser.

"Jag ska hämta honom klockan fyra" inte "Jag ska hämta han klockan fyra"
Samma sak med "dom" det är inget ord, det är talspråk. Det heter dem eller de.
"Jag ska hämta dem klockan fyra" "De kommer klockan fyra"

Nä ursäkta mitt tråkiga inlägg. Tycker bara att dagligen så skriver folk "han" istället för "honom" i olika
sammanhang.

Medans jag beklagar mig kan jag skriva några meningar till.

Varför är det alltid jag som måste ta mig hem till alla andra?
Vad är det för skillnad på att jag och min familj alltid måste klä på oss ytterkläder
och sätta oss i bilen?
Det är väl lika långt för mig hem till dem, som för dem hem till oss? Eller?

Blir bara så trött.
Känner mig typ mindre värd
bara för att vi bor "utanför" stan.
Kan säga att det är 13 km, det tar inte ens 10 minuter på motorvägen, samt att
det är bästa bussförbindelsen i Sörmland, och vi har busshållplats typ utanför huset.
Nu vet ni det.

Nu går jag och lägger mig. Orkar inte vara vaken längre.
God natt önskar språkpolisen SoffiZ:)

Postat av: Agnieszka

Jag har lite svårt för att skriva rätt när det gäller de och dem..... men jag kan ju skylla på att jag är polack!

vi kommer gärna och hälsar på någon dag... hur har ni det på torsdag, efter 2 när jag hämtat Nova.

kramar

2009-04-20 @ 23:23:08
URL: http://agnieszka.blogg.se/
Postat av: Elin med Charlie

Men lilla grodan. Vilket humör!

Om jag visste vart du befann dig, så skulle jag gärna hälsa på, älskar att vara utanför stan...ni kanske bor i hus?? ;) Ni kanske vill sälja...

Vi har förövrigt en gemensam kompis ;) Håkan!



Stor kram.

2009-04-21 @ 09:02:39
Postat av: Cissi

Åh, jag blir så irriterad på folk som inte kan stava! Lugnt blir lungt och kanske blir kankse. (Det är de vanligaste felstavningarna enligt mig.)

2009-04-21 @ 10:11:24
URL: http://cissistankar.blogg.se/
Postat av: Jessi

Jag förstår det där med att folk inte orkar att komma och hälsa på. Jag får oftast frågan: När kommer du hem till nyköping och hälsar på? Aldrig frågan: När kan vi komma och hälsa på? Det kostar ju för mig med och det är 22 mil för mig med att åka. Kan bli lite irriterande ibland.

2009-04-21 @ 16:21:51
URL: http://jessithequeen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0