För eller emot?

Är ni för eller emot massa julklappar??
Många anser ju att julen har blivit "Handlarnas högtid". Håller ni med om det??
Man kan ju jämföra med "Alla hjärtans dag", jag personligen tycker att det är
jättebra att ha en dag som man ska visa varann kärlek på osv, men hallå??
Det gör jag varje dag! Min familj och
vänner får många små överraskningar året om=)

Jag älskar att ge bort saker! Jag ger gärna bort hemmagjorda saker som jag har piffat till lite,
tex ett foto på min son, i nån snygg ram, eller nån blomma med nåt pyssel i.

Är ni sånna som helst ger eller helst får?

En fråga till, har ni handlat mycket julklappar på nätet? Och isf varför?

Jag har handlat mycket på nätet för att det e smidigt=)

Se till att kommentera mycket om det här, jag tycker att det är en intressant fråga.
Det har ju nästan blivit så att man får dåligt samvete om man inte köper till
nån för si och så mycket pengar,
men det är väl tanken som räknas??





Postat av: Therese

Det är redan ont om julstämning. Så att beställa alla julklappar på nätet förstör ju det lilla som finns kvar, typ.

2008-12-18 @ 17:20:16
URL: http://onlythereseolsson.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tycker att det är mycket roligare att ge än att få! =) Och det spelar absolut ingen roll hur mycket saken kostar! =)

2008-12-18 @ 17:21:19
URL: http://mebabylovedoll.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag resonerar som så att handla julklappar till barnen först o främst. För mig är Julen barnens tid, (dock inte klä granen, för den är min och helig, den klär jag natten till julafton när barnen sover och när de vaknar på julaftonsmorgon så kommer de upp till en klädd gran och självklart har tomten varit där och lagt alla klappar under granen) Jag och min sambo köper inget till varandra, vi har helt enkelt inte råd, vi anser att det är viktigare att barnen får nåt som dom verkligen önskat sig av tomten. Jag ger hellre än får, älskar att se folks reaktioner när de öppnar paketen. Vet jag dock att nån köpt till mig så köper jag nåt litet tillbaka, bara nåt symboliskt. Men i det stora hela så är det BARNENS högtid. JAg älskar julen, har alltid gjort. Jag ha köpt det mesat via nätet, så smidigt o smart. Slippa hysterin o trängseln i affärerna. Men sen är jag ganska bekväm av mig oxå=)Sen tycker jag att det ska vara lagom med klappar.Jag gjorde misstaget ett år o köpte massor av klappar till barnen, vilket resulterade i att när dom öppnat hälften så var det inge kul längre, dom tröttnade. SÅ jag har lärt mig en läxa, köp lagom. Vi köper lite bra o ha saker o sen en dyr present var som vi verkligen vet att de önskat sig. Här hemma vet mina barn att tomten kan inte köpa ALLT dom önskar sig, vissa saker får man spara ihop till själv, genom att prioritera veckopeng eller lördagsgodis. Nu är det inte långt kvar till jul=) KRAMAR

2008-12-18 @ 17:27:16
URL: http://www.nogg.se/tokismorsan
Postat av: Ellinore

När man var barn så såg man ju fram emot julen för alla paket man fick. Idag känner jag bara att det är så otroligt kul att ge folk paket och se hur glada de blir, men naturligtvis är det kul att få paket med. Dock tycker jag att det har blivit alldeles för stor hysteri kring det här med julklappar. tanken räknas!

2008-12-18 @ 17:29:16
URL: http://somesaylove.blogg.se/
Postat av: Frida[fridaisfine]

Söt bebbe;) <3

2008-12-18 @ 17:30:39
URL: http://fridaisfine.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, här i motala fanns de i andra färger också, och bra pris, eller hur!? De växer ändå ur kläderna så fort, så jag tycker det är onödigt att köpa dyra märkeskläder. Finns så mycket billiga kläder som är superfina också ju! =) Kram

2008-12-18 @ 17:33:13
URL: http://mebabylovedoll.blogg.se/
Postat av: sanna

Det är roligast att få och ge julklappar som det finns en god tanke bakom ist för en massa matriella saker ^^

2008-12-18 @ 17:57:11
Postat av: Sess

Hej,hittade precis hit,jätte fin blogg du har!

Jag tycker absoluta att julen är handlarnas högtid!

Och det är fel, det är ju tanken som räknas,inte var eller hur mycket man köpt en klapp för.

Jag älskar att både ge och få personliga små saker,hemmapysslade saker slår allting!

Men jag kan oxå få dåligt samvete för att man inte köper för si och så mycket pengar.

Dumt!

Förra året handlade jag klappar över nätet men de är ju bara för trist.I år gör jag inte om det iaf!

Hoppas ni får en härlig och mysig julafton!

Kram kram

2008-12-18 @ 18:03:35
URL: http://twinkle.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej hej!

Jag ger helst iväg presenter, men jag tycker det blir lite väl mycket klappar, en del köper ju på sig en massa klappar för att vinna racet om flest julklappar under granen. Våra barn får klappar men absolut inte överdrivet mycket. :D



//Annica som hittat hit via Duracellmamman

2008-12-18 @ 18:54:21
URL: http://min-stora-familj.blogspot.com
Postat av: A-K

Jag gillar mest att ge bort presenter. Sen bara måste jag rimma till alla klappar. Jag har köpt en sak på nätet men i år har jag inte känt någon julstämning alls så jag ligger lite efter i julklappshandlingen så att säga. I år har min familj bestämt att vi bara köper nåt litet. Det blir ju som sagt h-y-s-t-e-r-i om det är för mycket klappar. Speciellt för barnen. De bara river upp och går på nästa för att det är så många klappar. De förstår ju inte bättre och vi vuxna överköper till barnen men för dom hade de nog räckt med en från varje istället för 5-6 från alla.

2008-12-18 @ 19:09:01
URL: http://aykay.blogg.se/
Postat av: Dessi

Du fick en nominering tillbaka =o)

2008-12-18 @ 21:58:17
URL: http://mrsahstroms.blogg.se/
Postat av: Ankan

Det är ett faktum att det råder köphysteri inför julen, dock är Sverige i en svacka och man ska väl konsumera för att komma ur den. Då ter sig julen positiv i den meningen.



När man blir "äldre" tror jag att man blir glad för det man får, man behöver inte få 20 julklappar utan kanske 2-5 stycken och man är nöjd. Sedan att man hellre lägger omtanke i det man ger, som du säger något man kanske har gjort själv, är kanske roligare att få. Dock blir jag lika glad om jag får den enda saken som jag verkligen önskat mig till jul, resten av klapparna ser jag som bonus.



Julen är något utöver julklappar, att man får vara med familjen och äta god mat :) Sen är det ju ett plus att det är Jesus födelsedag, hipp hipp hurra!

2008-12-19 @ 09:29:44
Postat av: Pilla

Hej min kära vän :-)

jag gillar både att ge och att få, men som småbarnsförälder, så har man ju inte pengar i överflöd direkt. Jag bakar, fixar och trixar ganska mkt, så det brukar jag ge bort smakprover på, om man nu kan kalla det att ge bort presenter!?

Jag är nog en liten husmor innerst inne haha, så jag ger av det jag kan och har hemma, om det kommer besök m.m och försäker ge av den tid jag har för att hjälpa i olika lägen. Ibland går det och ibland inte.

Jag tycker iaf att hemmagjorda saker är mkt värt. Det e ju gjort av omtanke och kärlek.

Kram på er .-)

2008-12-19 @ 11:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0